مشرق بررسی می کند؛

بررسی دستمزد تنابنده و غلظت بوتاکس فهیمه /پایتخت دوباره خیابان ها را خلوت کرد

در شرایطی دستمزد بازیگران خاص در شبکه نمایش خانگی ماهیانه 5 تا 7 میلیارد تومان است و آن را دلاری یا به صورت رمز ارز دریافت می کنند، 20 میلیارد تومان تنابنده عدد بسیار کمی است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق – با آغاز پخش سریال «پایتخت» تلویزیون دوران خلوت شدن خیابان ها را بار دیگر تجربه کرد، رخدادی که تصور آن به توجه به تولیدات سال های اخیر تقریبا یک رویای غیرممکن بود. ناظر به این رویا، تصویری معاون وزیر ارتباطات تصویری منتشر کرد که نشان می دهد مصرف اینترنت کشور، در زمان پخش سری هفتم سریال پایتخت به پایین ترین میزان خود می رسد.

آنچه این فضا را باطراوات تر کرد، واکنش های مخالف و موافق در فضای مجازی به سریال بود که در ضریب تماشای سریال تاثیرگذار است. آمارها نشان می دهد، بازدید هر قسمت از سریال در تلوبیون تا قسمت یازدهم از سی میلیون بار تماشا عبور کرده و در یوتیوب نزدیک به 13 میلیون بار دیده شده است.

با آغاز رسمی سریال انتقاداتی نسبت به این مجموعه آغاز شد که ناظر به دو رویکرد است.

طیف نخست به وضعیت آرایشی بازیگران و ترمیم صورت سریال زن سریال انتقاداتی را مطرح کردند. این موضوع در قالب گزارش های ویدئویی در صفحات اینستاگرامی، تلگرامی و توییتری مختلفی منتشر شد و بیشتر این انتقادات متوجه کاراکتر فهمیه معمولی با بازی نسرین نصرتی است.

فلاش بک : نظر بنیانگذار انقلاب همچنان فصل الخطاب است

سال 1364 مجموعه ای با عنوان «پاییز صحرا» از تلویزیون ملی منتشر شد که با اعتراضاتی مشابه مواجه شد. پس از انتشار این سریال برخی از مراجع و فقهای وقت شورای نگهبان نسبت به پوشش بازیگران زن به ویژه «شهلامیربختیار» اعتراض کردند. این سریال در طول این مدت به دلیل همین حواشی 40 سال از تلویزیون بازپخشی نداشت و کارگردان این مجموعه، اسدالله نیک نژاد، پس از پایان سریال، به آمریکا مهاجرت کرد.

سال گذشته در یک اتفاق نادر نسخه بازسازی شده سریال از شبکه «آی فیلم» منتشر شد و تصاویر اسکن شده با کیفیتی از سریال منتشر شد. برای کسانی که موفق به تماشای سریال در نوبت نمایش نخست نشدند پوشش ظاهری شهلامیربختیار در کمال تعجب از صورت ترمیم شده نسرین نصرتی سریال پایتخت ساختارشکن تر است. حتی در برخی سکانس ها حجاب بازیگران منهای مقنعه و روسری بود.

در نبود شبکه های اجتماعی و شبکه ویدئویی برای توزیع مجدد سریال(در دهه شصت)، مجموعه «پاییز صحرا» به فراموشی شد و سال این تلقی شکل گرفته بود که فیلم عروس (بهروز افخمی) نخستین فیلم سینمایی تابوشکن در نمایش تصویر زنان است. اما وضعیت عمومی بازیگران زن در پاییز صحرا به مراتب تابو شکن تر است.


پس از حواشی پخش سریال پاییز صحرا، محمد هاشمی رئیس وقت سازمان صدا و سیما نامه ای به بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی نامه مفصلی نوشت و از ایشان کسب تکلیف کرد. پاسخ صریح امام(ره) در نوع خود بسیار جالب است و در زمان خودش تبدیل به یک شوک عمومی در جامعه شد. ایشان در پاسخ به رئیس وقت صدا و سیما نوشت:

نظر نمودن به این قبیل فیلم ها و نمایشنامه ها هیچ یک اشکال شرعی ندارد و بسیاری از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالی ندارد. و همین طور فیلم های ورزشی و آهنگ ها اکثراً بی اشکال است. گاهی خلافْ به طور نادر دیده می شود که باید بیشتر مواظبت کرد. لیکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانی که گریم می کنند باید محرم باشند و اجنبی حرام است چنین کاری را انجام دهد.
دوم آنکه بینندگان از روی شهوت نظر نکنند. روح اللَّه الموسوی الخمینی» - [منبع: صحیفه امام، ج 20، ص: 445 و 446]

اما طیف دیگری از منتقدان، از زاویه دیگری این انتقاد را مطرح کردند که صورت بازیگران نسبت به فصل های پیشین طبیعی نیست و این انتقاد موضوع قابل قبولی است.

یکی دیگر از حاشیه های مهم پایتخت اعلام غیررسمی نرخ دستمزدهای بازیگران این سریال و عواید 270 میلیارد تومانی شبانه صدا و سیما از طریق هر قسمت پخش سریال است. در پی انتشار این گزارش ها میزان دستمزدها بازیگران سریال نیز منتشر شد و رقم گل درشت اعلام شده، دریافتی 20 میلیارد تومانی محسن تنابنده است.


با توجه اینکه محسن تنابنده ایده پرداز، بازیگردان، طراح داستان و بازیگر نقش اول سریال است، دوره نگارش فیلمنامه پیش تولید سریال و تولید آن دست کم بیش از یکسال زمان برده و گروه سازنده شش ماه مشغول تصویربرداری سریال بوده اند.

رقم دستمزد تنابنده در مقایسه با دستمزدهای «بازیگران خاص» شبکه نمایش خانگی که ماهیانه سه و نیم میلیون تا هفت میلیارد دریافت می کنند، عدد بسیار ناچیزی است. ضمن اینکه آورده 240 میلیاردی صدا و سیما از پخش تبلیغات در پایان بیست و شش قسمت سریال از مرز هفت هزار میلیارد تومان (هفت همت) عبور خواهد کرد و این رقم معادل یک سوم بودجه سال گذشته این سازمان خواهد بود.

شایعه دستمزدها در مورد پایتخت 5 هم تکرار شد، فصلی از این سریال که بودجه اش توسط سازمان اوج تامین شد.

در آن مقطع دستمزدهای نجومی در شبکه نمایش خانگی رایج نبود. اگر شایعه دستمزد 20 میلیارد تومانی محسن تنابنده در نیمه دهه نود مطرح می شد، قطعا این میزان دستمزد مورد توجه قرار می گرفت، اما در شرایط کنونی تولید که برخی بازیگران در شبکه نمایش خانگی با دستمزدهایی ماهیانه 5 تا 7 میلیارد تومان فعالیت می کنند و آن را به صورت دلاری یا رمز ارز دریافت می کنند، 20 میلیارد تومان پایین تر دستمزد برای دست کم یک سال نیم در پروژه پایتخت است. ضمن اینکه هزینه های تولید سریال پایتخت با هیچکدام از سریال های شبکه نمایش خانگی قابل مقایسه نیست.


البته این حواشی در دیده شدن سریال تاثیر مضاعفی داشته اند و ضریب مخاطبان این سریال در حال افزایش است. با این حال موضوع قابل بررسی و تحلیل این است که دوران تازه سیما همچون روی ریل گذاری ضرغامی-دارابی حرکت می کند و سریال های معتبر و پربیننده سیما سال های اخیر، سرزمین مادری، سوجان و پایتخت بوده اند.

سرزمین مادری و سوجان محصول تولید شده در دوران ضرغامی – دارابی هستند و سیاست تولید پایتخت نیز متعلق به دوران مدیریت این دو نفر است، حتی فصول ابتدایی نوخ که دارای آمار بازدید قابل قبولی بود، توسط یکی از مدیران ضرغامی - دارابی تهیه و تولید شده است.

با توجه به استقبال مخاطبان از این مجموعه استفاده از چهره های با تجربه دوران مدیریتی ضرغامی – دارابی می تواند کیفیت سریال های بدون کیفیت اخیر را افزایش دهد.

***مهدی قاسمی پاکرو

نظرات

captcha